lördag 28 februari 2009

Att styra sina tankar.

Hade en situation på jobbet förra veckan som jag visste skulle innebära stora problem dagen efter. Det som kunde hända var relaterat till en grupp som skulle komma till hotellet och påverka min relation till min kund/vän. När jag åkte hem från arbetet på onsdagen fanns inget att göra förutom att vänta till dagen efter då jag skulle veta mera om hur stort problemet skulle bli.

På kvällen återkom jag till problemet om och om igen och det gav mig stor ångest och stress. Det krävdes enorm disciplin att styra tankarna mot något annat.
Jag experimenterade med följande metoder:
Analysera om jag kan göra något åt problemet nu? Svar: nej! Är det då någon ide att oroa sig över något jag inte kan kontrollera? Svar: nej! = ångesten borta för ett tag.

Försökte också med att tänka:
vad är det värsta som kan hända? Kan jag hantera det? Svar: ja! = ångesten borta för ett tag.

Andra sätt jag försökte med:
Istället för att analysera olika konsekvenser styra tankarna mot:
vem jag älskar och vem som älskar mig?
vad spelar morgon dagen för roll om 5 år?
vad kan jag lära mig av det här?

Alla ovan metoder fungerar bra men tankarna kommer tillbaka så småningom så då gäller det att fokusera igen. Det är inte lätt att styra sina tankar alltid men träning ger färdighet.

Det bästa resultatet denna kväll fick jag av att gå och träna. Under träningen fokuserade jag mesta tiden på annat och så fort tankarna kom tillbaka var det bara att fokusera på träningen igen.

Hur gör du för att styra din tankar när du är inne i en negativ loop?

Inga kommentarer: