onsdag 11 februari 2009

Skön blogg

En skön blogg är från Tim Ferris mannen bakom The Four Hour Work week som ligger lite bakom min vän Christoffers beslut att säga upp sig och drar till Bali för att jobba med hemsidor (kolla in hans blogg här). Han har några riktigt sköna inlägg på sin blogg, bla om hur man snabbast lär sig ett språk. Han börjar lära sig genom att lära sig de 100 mest skrivna och 100 mest talade orden i Engelska. Kan man de 25 första orden kan man ca 30 % av de mest skrivna, kan man alla 100 orden kan man ca 65 %. Tänkte applicera detta för de språk jag försöker lära mig vilket för tillfället är Japanska och Arabiska. Gör detta genom vad jag skrivit tidigare använda mig av mindmaps på toalleten och excel ark i telefonen, dvs tid som vanligtvis går till spillo.

1 kommentar:

Anonym sa...

hur går det med arabikan och japanskan, hur många ord kan du nu?