fredag 20 februari 2009

Problem - lösning

Har haft en väldigt tung vecka då hotelldirektören på hotellet jag jobbar fick sparken förra måndagen väldigt oväntat. Hotellet går jätte bra jämfört med våra konkurrenter så det är inte relaterat till resultat utan antagligen relation till ägarna. Detta kan jag bara spekulera i.

Då han inte har varit min direkta chef är jag förvånad hur mycket det har påverkat mig. Hela hotellet har varit i chock och detta har smittat av sig på alla mina kollegor och på mig.

Vad alla har ältat om och om igen är problemen istället för att titta på lösningen. Detta händer hela tiden att fokus blir på problemet och problemet diskuteras ur alla möjliga vinklar medans ingen fokuserar på lösningen. Har efter denna tunga vecka därför bestämt mig för att fokusera på lösningen på problemen. Så fort någon börjar klaga på jobbet frågar jag: så vad är lösningen? Fokus blir helt annorlunda och svaren är oftast desamma: acceptera förändringen eller sök ett annat jobb (svårt i dessa tider).

Inga kommentarer: