torsdag 4 september 2008

Tips för att lära sig ett nytt språk

Lyssnar för närvarande på ett ljud band med Brian Tracy om inlärning. Intressant och inspirerande!

Han nämner bla att man bör använda så många olika sinnen som möjligt. Blanda visuellt, auditoriskt och motoriska sinnen. Lyssna, repetera för dig själv, skriv, rita och måla. Använd dig av mind maps för att få överblick av ämnen och för att få det visuellt på papper.

Dagens två tips för att lära sig ett nytt språk:
Jag har nyligen inköpt en så kallad smart phone. Alltså en mobil telefon som man inte bara kan ringa och smsa med utan även med massor av andra funktioner. Jag använder mig av en Sony Ericsson P1a som jag är väldigt nöjd med. Anledning till att jag nämner detta är att jag har funderat mycket hur jag kan använda min telefon för personlig utveckling. Då jag för närvarande försöker bättra på ett språk samt lära mig ett nytt så är min P1a till verklig nytta! Jag har bestämt mig för att lära mig 3 nya ord varje dag och hur hjälper min telefon mig med detta frågar ni er? Jag har lagt in 2 excel ark med datum och de ord som jag behöver lära mig för den dagen så nu kan jag enkelt fiska upp min telefon och gå igenom dom 3 ord som jag behöver lära mig. Jag tar alltså upp telefonen närhelst jag har tid. På så sätt har jag förvandlat tid som jag spenderar vid rödljus, i hissen, på toaletten, i kö till bankomaten mm till en språk lektion!

Tips nummer två:
Fokusera på slut resultatet och inte på resan dit. Jag brukar säga att lära sig ett nytt språk är tråkigt men att kunna det är otroligt kul och spännande. Visualisera därför på slutresultatet vad det innebär för dig att du kan använda det nya språket. Se dig själv använda språket på semestern och visualisera hur roligt du kan ha när du behärskar en del.

Ett språk lär sig bäst i det landet där det pratas såklart. Så när du börjar lära dig ett nytt språk försök att boka en resa dit så snart som möjligt. Du kan då ha ett klart mål i huvudet hur du använder ditt nya språk på semestern.
Innan du reser se till att lära dig några artighets fraser samt några frågeord och se till att använda dessa när du är på plats. Använd dina frågeord redan från taxiresan från flygplatsen genom att fråga taxi chauffören massor av frågor – vad heter det? Hur säger man det?

Låt din mobiltelefon och taxi chaufförer bli dina gratis språklärare!

Vill du hitta gratis språkkurser kan jag rekommendera http://www.natkurser.se/.


1 kommentar:

Unknown sa...

Kul at du är språkintresserad! Jag kan rekommendera en samlad översikt över språkutbildningar från olika utbildningasanordnare här:

http://www.utbildning.se/spraak___17__.html