måndag 27 oktober 2008

Att vara rik

Många går runt och tror att de vill bli rika i sitt liv men när är man rik? Allt är relativt och det beror självklart på vilken referensgrupp man har.

Inom försäljning när någon klagar på att ett pris är för högt brukar en motfråga vara för dyrt jämfört med vad. Jag jobbar tex inom hotell branschen och när en del av mina kunder påpekar att vi är för dyra tänker jag tyst för mig själv att självklart är vi dyra om du jämför med ett vandrarhem. När jag ställer frågan vad är viktigt vid val av hotell så kommer nästan alltid pris upp som en av de viktigaste sakerna. Då tänker jag tyst för mig själv om enbart pris är viktigt borde ni låta era affärsresenärer ta med ett tält på nästa affärsresa och hitta närmsta camping plats. Hotellet som jag jobbar för är 5 stjärnigt och betydligt dyrare än en campingplats. Om man däremot jämför vårat hotell med andra 5 stjärniga hotell i samma område så har vi ett väldigt förmånligt pris. Man måste jämföra äpplen med äpplen.

Samma sak när du säger till dig själv att du inte är tillräckligt rik. Vem jämför du dig med? Du är betydligt rikare en de flesta på denna planet!

När jag gjorde lumpen hade vi en riktig överklass kille i våran pluton. Uppvuxen på Östermalm i en stor lägenhet med föräldrar med bra jobb. När någon påpekade att han måste vara väldigt rik sa han att han inte var det. Han jämförde sig själv med sina kamrater som han vuxit upp med där de allra flesta hade mera pengar än honom.

Det jag vill komma fram till är att du bör vara tacksam över det du har och att du redan är rik om du jämför med den stora massan i världen! Självklart skall du sträva efter mera, inte som huvudmål, men så att du kan leva ett behagligt liv. Pengar är självklart inte allt men blir ett stort problem när det inte finns där.

Så när du klagar på din lön eller på dina räkningar stoppa upp och tänk på hur rik du faktiskt är jämfört med de allra flesta på denna planet!

Inga kommentarer: