tisdag 16 september 2008

Rätt frågor

Hur vi kommunicerar med oss själva är väldigt viktigt. Nu när The Secret har blivit en sådan storsäljare så känner de allra flesta till konceptet med law of attraction. Vi blir vad vi tänker så det gäller att vara försiktig med vad som går runt i huvudet.

Jag kan gå runt och klaga över något alternativt göra något åt det. Är det utanför min kontroll så är det bara att släppa det tills jag kan göra något åt det. Trafik är en klassisk sak som bara är att släppa. Varför slösa energi på att vara förbannad över trafiken när den ändå kommer vara där?

Ett sätt att fokusera på rätt saker är genom att använda sig av frågor. Både Robin Sharma (mannen bakom "munken som sålde sin Ferrari) och Tony Robbins pratar om power questions. Varje morgon när du vaknar ha fem frågor nedskrivna brevid din säng. Det kan vara saker som vad är jag tacksam för i mitt liv? Vad kommer jag lära mig idag? eller något av dina målsättning i form av en fråga som tex hur kan jag nå x vikt och njuta av processen? hur kan jag göra för att tjäna x antal pengar? Dessa frågor hjälper dig att fokusera på rätt saker och när frågan är utslängd så kommer svaret så småningom komma. Det processas i ditt undermedvetna och svaret kommer komma när du minst anar det. Enligt Tony Robbins är detta mycket mera kraftfullt än att affirmera som många påstår fungerar bra.

Testa i en vecka och skriv till mig och berätta om du märkt någon skillnad.

1 kommentar:

Christoffer sa...

Riktigt bra idé. Jag blev inspirerad och gjorde ett Excel-ark där jag skrev fem olika rubriker i olika kolumner.

Sen satte jag datum på den första kolumnen och tänker börja svara på några sådana liknande frågor varje dag. Varje dag en ny rad.

ps. Kommit på nåt nytt namn till bloggen än?