torsdag 4 september 2008

Introduktion

Det var när jag var i 23-24 års åldern som jag verkligen fick upp ögonen för personlig utveckling. Min mor hade vid den här tiden sålt sitt hus och jag höll på att packa mina saker i mitt gamla pojkrum då jag hittade den svarta boken. Denna bok innehöll tankar och ideer från förr. Jag hade sporadiskt skrivit dagbok däri och jag satte mig ner och läste olika episoder från språkresan i högstadiet till fester i gymnasiet. Det var mycket intressant läsning! När jag kom till sista sidan blev jag varm i kroppen. En av våra gymnasie lärare hade bett oss skriva ner några mål 5 år efter gymnasiet

Det som då hade känts som en evighet hade hänt ganska snabbt faktiskt. När jag gick igenom målen insåg jag att de flesta hade blivit uppfyllda! Dom visioner, tankar och ideer som jag haft på pappret som 17 – 18 åring hade de flesta uppfyllts!

Efter detta började jag bli seriöst intresserad av personlig utveckling. Kunde det ha varit så att genom att skriva ner mina mål så hade mitt undermedvetna börjat arbeta för att jag skulle uppnå mina mål? Nu snart 10 år och många böcker senare inom detta område vet jag att så är fallet.

Något som hände och händer för mig plus jag tror många andra är att vi läser en bok om personlig utveckling och blir otroligt inspirerade och applicerar dagligen de tips och tricks från boken i ungefär 1 vecka. Sedan börjar vi glömma av. Efter en månad är det inte mycket från boken som vi faktiskt dagligen använder tills vi hittar nästa bok på samma ämne och blir igen jätte inspirerade.

En bok till innebär mera tekniker och tips på hur vi kan leva ett bättre liv. Men kan det vara så att vi inte behöver mera tekniker och ideer för personlig utveckling utan vi kanske behöver applicera vad vi lärde oss i den första boken vi läste – dagligen 365 dagar om året och inte bara veckan efter du har lagt boken på hyllan!

Med denna blogg vill jag samla mina tankar om personlig utveckling. Jag kommer sammanfatta böcker, ge mina egna reflektioner, tips och ideer.

Kommentera gärna mina inlägg med era egna tankar och ideer så kan vi tillsammans arbeta mot att bli bättre människor!

trevlig läsning

Oskar

Inga kommentarer: