fredag 27 mars 2009

Globaliserad varld!

Sa befinner mig i Hong Kong och har checkat in pa W. Riktigt coolt hotell! Da jag jobbar for Sheraton for jag personal pris over hela varlden.

Hotellet ar anknytet till ett shopping center sa tog en runda. Efter att ha varit inne pa Zara, H&M och Calvin Klein satt jag med en Soya latte pa Starbucks. Da slog det mig. Shopping centrumet brevid dar jag bor i Dubai har exakt samma butiker som detta shopping center 6000 km bort! Jag hade precis gjort samma runda som jag gjort veckan innan i Mall of The Emirates - H&M, Zara och Starbucks. Problemet med denna globaliserade varld ar att allting ser likadant ut var du en ar.

Det har slagit mig manga ganger i Sverige att nar man ar i ett shopping centrum skulle man kunna vara i vilken stad som helst i Sverige for alla har samma butiker - H&M, MQ, Stadium, Brothers och en Dressman. Trakigt men antar att anledningen ar att det funkar.

Tillbaka pa hotellet stotte jag pa hotelldirektoren i hissen som visar sig vara Svensk. Som sagt vi lever i en globaliserad varld.

1 kommentar:

Minna sa...

åh vad jag ibland önskar globaliseringen kunde hitta hit till Sydafrika. Vi har varken Zara, HM el Starbucks :(
Hoppas du får en kanon semester. Kram!