fredag 25 november 2011

Mera affärsidéer

Någon gång på 80 talet började flyg bolagen prissätta sina biljetter efter utbud och efterfrågan. Priserna blev då helt olika fast produkten var exakt likadan. Hotellen följde efter och applicerar detta till fullo nu. Exakt samma produkt kan kosta 300 kr i lågsäsong och 3000 kr i högsäsong fast du får exakt samma sak. Priset är satt efter utbud och efterfrågan och eftersom ett hotellrum inte går att sälja igen så gäller det för hotellen att maximera pris och hur mycket som säljs.

Jag är övertygad om att detta kommer att appliceras mer och mer i andra branscher. Jag har funderat på att starta upp ett konsult företag inom detta för att hjälpa till att starta denna process inom branscher som har en produkt som är färskvara - dvs om den inte säljs idag så går den inte att sälja igen. Exempel på detta är bio, restauranger, nöjesfält, hår frisörer mm.

Att använda detta inom bio industrin tex är jag övertygad om att det skulle fungera jätte bra. Att det är samma pris för en bio biljett på en tisdag eftermiddag som en fredag kväll är helt enkelt inte logiskt! Bio salongerna har börjat applicera lite men det finns fortfarande mycket man kan göra.

Då jag har fullt upp med mina andra projekt så lämnar jag ut denna idé här. Om någon vill göra detta tillsammans hör av dig till mig.
Oskar

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Oskar!
Jeg ser du interesserer deg for personlig utvikling! hva driver du med?
jeg jobber i Inspirator i Norge, har du hørt om Tony Robbins?
http://www.youtube.com/watch?v=_Af4QLc2vhs
vi har som mål å få han til Norden.
mail meg gjerne på marie@inspirator.com :)

Oskarand sa...

Hej Marie,

Jag känner väl till Tony Robbins och det känns som han är en bra vän då jag lyssnat på hans ljudprogram om och om igen... har nog lyssnat mera på Tony än vissa av mina vänner...
Jag tror han har varit i Norden redan? I allafall i Sverige?
Jag bor för tillfället i Dubai som du kan läsa mera om på min andra blogg: svenskidubai.blogspot.com.
Vad är inspartor?

Oskarand sa...

Här skrev jag om Tony Robbins: http://bloggompersonligutveckling.blogspot.com/2009/05/tony-robbins-favo-video.html