lördag 7 augusti 2010

Princip 15, känn rädslan men gör det ändå

När du börjar arbeta mot mål som är högt uppsätta kommer du så småningom behöva utsätta dig för saker som känns obehagliga. Många låter rädslan ta övertaget och väljer att inte gå vidare. Framgångsrika människor känner också rädslan men fortsätter att handla och överkommer så småningom rädslan.
Rädslan är en inbyggd känsla som under miljoner år har hållt oss vid liv. Den varnade oss och gav det nödvändiga adrenalinet vi behövde för situationen. Det var bra när vi behövde slåss med sabeltandade tigrar men mindre bra när du idag känner samma rädlsla för att fråga din chef om en löneförhöjning. Kom ihåg att uppnå bra saker så innebär det ofta en stor risk! Nästan alla av våra rädslor är skapta av oss själva i våran fantasi.
En teknik är att skriva ner än lista på saker du är rädd för och skriva om det på följande sätt:
Jag vill fråga min chef om en löneförhöjning, och jag skrämmer mig själv genom att inbilla mig själv att han kommer säga nej. Allt är i huvudet som en inbillning.
Ett sätt att få bort rädlsan är alltså att fråga sig själv vad det är för inbillning som du är rädd för och sedan ersätta den med en bild som är tvärtom.
En annan teknik är att istället för att tänka på händelsen istället känna den fysiska känslan och sedan fokusera på de känslor du vill känna istället. Gå sedan fram och tillbaka mellan dessa känslor, ungefär 15 sekunder i varje. Snart kommer rädslan vara borta.
Så känn rädslan men gör det ändå!

Inga kommentarer: