torsdag 9 april 2009

Pekiti Tirsia Kali med Grand Tuhon

Tillbaka i Manilla efter 4 dagar med Grand Tuhon. Det var tuffa 4 dagar med hard traning och mycket karaoke.

Pekiti Tirsia Kali ar ett kampsystem baserat pa kniv och vapen. Skillnaden mot andra kampsystem ar den logiska uppbyggnaden. Man lar sig inte bara hur man utfor en teknik utan ocksa varfor. Istallet for massor av olika tekniker bygger systemet pa attack vinklar. Det spelar inte nagon roll vad du har i din hand attacker kommer anda fran samma vinklar.

Grand Tuhon varierade traningen med teori och filosofi. Filosofin i Pekiti Tirisa Kali ar: "We believe in life, not death, we believe in success not failure, we believe in good health not disease".
Sa en positiv livsinstallning ar karnan i Grand Tuhons livsfilosofi. Sa for att leva ett langt liv enligt Grand Tuhon bor man lara sig att forsvara sig sjalv, ata ratt och undvika stress och negativa tankar som skapar fel amnen i din kropp.

Det ar detta som jag uppskattar med att trana en kampsport. Spelar jag basket sa ar det ett kul satt att traffa kompisar och fa bra traning men tranar jag en kampsport sa far jag sa mycket mera utover bra traning. En filosofi for livet och mojlighet att forsvara mig sjalv och min familj vilket i sig skapar en inre trygghet.

Dessa 10 dagar i Filippinerna har varit valdigt bra for min personliga utveckling och jag kommer forsoka att ocksa i fortsattningen utnyttja min semester till att inte bara koppla av utan aven bli en battre manniska.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det råkar inte vara så att ptk bygger på principer och inte tekniker ?

Anonym sa...

Hej Oskar,

Det var synd att vi inte hade möjlighet att träffas på Filippinerna, men det glädjer mig att höra att du hade det bra med Grand Tuhon. Jag hade det också mycket trevligt när jag varvade hård träning och filosofi med karaoke hemma hos Grand Tuhon i hans trädgård.

Med vänlig hälsning,

Martin

Oskarand sa...

tjena Martin,

jag det var synd! N'sta g[ang!

Har du v'agarna f;orbi Dubai sa hor av dig sa kan du hanga pa och trana med Pekiti Tirsia Dubai.

Kommer jag till Skane hor jag av mig for traning!
mvh
Oskar

Anonym sa...

Det låter toppen! Du är väldigt välkommen!

mvh,

Martin
Pekiti-Tirsia Kali Lund

http://shutupandtrain.wordpress.com